Według badań przeprowadzonych na zlecenie AdaptiveMobile Mobile Security, jedna na sto osób pada ofiarą spamu, który otrzymuje na swój telefon. To znacznie więcej, niż przy tradycyjnych wiadomościach e-mail, gdzie w link klika mniej niż jedna osoba na milion. Rynek mobilny stał się łakomym kąskiem dla wszelkiego rodzaju spamerów, oszustów i wyłudzaczy. Prognozuje się, że jedna seria ataków SMS może wygenerować nawet 10 milionów dolarów w ciągu trzech dni.
Podczas badań znaleziono bardzo różne rodzaje spamu. Najprostszą formą są wiadomości SMS sugerujące wygraną i zachęcające do wysłania wiadomości lub zadzwonienia na dodatkowo płatny numer. Bardziej wyrafinowane ataki wykorzystywały możliwość połączenia się z internetem i skutkowały klikaniem w reklamy lub pobraniem wirusa.
Simeon Coney, wiceprezes ds. rozwoju w AdaptiveMobile, twierdzi, że gdy spamerzy znaleźli sposoby na uniknięcie opłat za wysyłanie wiadomości SMS, zniknęła naturalna bariera chroniąca nas przed niechcianymi wiadomościami. „Telefon komórkowy to bardzo osobiste urządzenie i ludzie są z natury bardziej ufni komunikacji za jego pośrednictwem niż zawartości w ich skrzynkach poczty elektronicznej. Podczas gdy operatorzy walczą z przestępcami na poziomie sieci, użytkownicy także muszą odegrać swoją rolę, jeśli chcą zachować bezpieczeństwo w coraz bardziej mobilnym świecie.” – dodaje Coney.